Friday, 31 October 2014

ျမန္မာနိုင္ငံ၏ဖြြြြံ႔ၿဖိဳးေရးအျမင္ (Development Perspective of Myanmar)

                 By Maji Yaw Htung                              31 October 2014

                                               
၁။ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးေ၀ါဟာရ၏ သမိုင္းအက်ဥ္း (Brief History of Development Terminology)
ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး (Development) ဆိုတဲ့ေ၀ါဟာရ ကိုဒုတိယ ကမာၻစစ္ ေနာက္ပိုင္း မွ ေပၚထြက္လာတဲ့ ေ၀ါဟာရျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေ၀ါဟာရ ဟာ အေမရိကန္နိုင္ငံ ကေန၊ ထိုစဥ္ခါက နိုင္ငံျခားေရး၀န္ႀကီး(Secretary of State) ျဖစ္တဲ့ ေဂ်ာ့မာရွယ္လ္ (George Marshall) ဟာ၊ ဒုတိယ ကမာၻစစ္အတြင္းအႀကီးအက်ယ္ ပ်က္စီးယိုယြင္းသြားတဲ့ ဥေရာပနိုင္ငံ(ဥပမာ - အဂၤလန္၊ျပင္းသစ္၊ဂ်ာမဏီ) ေတြကို ျပန္လည္တည္္ေထာင္ဖို႔ ေပးအပ္ ခဲ့တဲ့ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး အေထာက္အကူ (Development Assistance) ကို မာရွယ္လ္ ပလင္ (Marshall Plan) လုိ႔ေခၚတဲ့ အစီအစဥ္ကေန၊ ၎ တို႔ ၏ေဈ းကြက္အက်ိဳးစီးပြားကိုေမ်ွာ္ကိုးရင္း ကူညီခဲ့ရာမွ ျပင္ပမွအကူအညီ (External Assistance) ျဖင့္ အခ်ိဳ႕ဥေရာပနိုင္ငံတို႕သည္ ၎တို႔နိုင္ငံ ကိုျပန္လည္ထူေထာင္ခဲ့သည့္ ျဖစ္စဥ္ ႏွင့္၊ ဒုတိယ ကမာၻစစ္ အၿပီး ကမာၻ႔စီးပြားေရး နွင့္ ေငြေက်းျပႆနာမ်ားကို ေျဖရွင္းရန္ ဘရိတြန္၀ူးထ္စ္ ညီလာခံ (Bretton Woods Conference) ကို နယူး ဟင္ရွိုင္းရား ျပည္နယ္(New Hampshire)၊ ဘရိတြန္၀ူးထ္စ္ (Bretton Woods) မွ ေမာင့္ ၀ါရွင္တန္ ဟိုတယ္လ္ (Mount Washington Hotel)၊ တြင္ နိုင္ငံေပါင္း ၄၄ နိုင္ငံ မွ ေငြေက်းဆိုင္ရာ ၀န္ႀကီးမ်ား နွင့္ နိုင္ငံကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း ၇၃၀ တက္ေရာက္ ၍၊ နိုင္ငံ တကာ ေငြေက်းရန္ပုံေငြ အဖြဲ႔ (IMF)၊ နိုင္ငံတကာ ျပန္လည္ထူေထာင္ေရးနွင့္ ဖြဲ႔ၿဖိဳးေရး ဘဏ္ (IBRD ယခု ကမာၻ႔ဘဏ္ (World Bank) ၏ အခြဲ)၊ နွင့္ ကမာၻ႔ကုန္သြယ္ေရး အဖြဲ႔ႀကီး (WTO ၊ ယခင္ GATT) မ်ားကို ဖြဲ႔စည္းတည္ေထာင္ ၍၊ ဖြံ႔ၿဖိဳး ၿပီးနိုင္ငံ မ်ား ႀကီးစိုးေသာ ဤ အဖြဲ႔ ႀကီးမ်ား သည္ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲ နွင့္ ဆင္းရဲသည့္ နိုင္ငံမ်ား ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေရး ကို ၎ တို႔ မူ၀ါဒနွင့္ အညီကူညီခဲ့သည့္ အေလ့အထ မ်ားကို အမွီျပဳ၍၊ စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ား စတင္သုံးနွုန္းခဲ့ျခင္းျဖစ္သည္။

၂။ ကြဲျပားသည့္ နိုင္ငံ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ခ်ဥ္းကပ္ပုံမ်ား (Developmet Approaches)
ကမာၻ႔ သမိုင္း ကိုျပန္ေျပာင္း ၾကည့္မည္ဆို ပါက၊ ကိုလိုနီ စနစ္ (Colonialism) ဟာ ဒုတိယ ကမာၻ စစ္ မတိုင္မွီတိုင္ေအာင္ ကမာၻ႔ ေနရာ ေဒသ အသီးသီး နွင့္ နိုင္ငံမ်ား ကို ႀကီးစိုးကာ ေဒသ ၏ သံယံဇာတ မ်ား ကိုထုပ္ယူသုံးစြဲ ၍ ေဒသခံ လူ မ်ား ကို တိုက္ရိုက္ ေသာ္ လည္းေကာင္း၊ သြယ္၀ိုက္၍ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ တစ္နည္းနည္းျဖင့္ ကႊ်န္ျပဳကာ ေသြးစုပ္ ျခင္းျဖင့္ မိမိတို႔ ကိုလုိ နီနိုင္ငံမ်ား ၏ စီးပြားေရးမ်ားကိုတည္ေထာင္ခဲ့ၾကသည္။ ဤ ကိုလိုနီ နိုင္ငံ မ်ားသည္ ဥေရာပ ေဒသ မွ ထုိေခတ္ ဘုရင္ နိုင္ငံ မ်ား ျဖစ္ၾကေသာ အဂၤလန္၊ ျပင္သစ္၊ ေပၚတူဂီ၊ စပိန္ အစ ရွိေသာ နိုင္ငံ မ်ား ျဖစ္ခဲ့ ၾကေၾကာင္း ကို လည္း စာ ဖတ္ သူ အ သိျဖစ္သည္။ ယင္းကိုလိုနီ နိုင္ငံမ်ား ၏ ဆိုးေမႊ ေကာင္း ေမႊ အားလုံး ကို ထို ကိုလိုနီ လက္ ေအာက္ ခံ ျဖစ္ခဲ့ေသာ နိုင္ငံမ်ား က ဆက္ခံ ၍  လြတ္လတ္ေရး ရၿပီးေနာက္ နိုင္ငံ ကို မိမိ တို႔ယံုၾကည္သည့္ ဖြဲ႔ၿဖိဳးေရး ခ်ဥ္းကပ္မွု(လမ္းေၾကာင္း) မ်ားျဖင့္ ခရီး ဆက္ခဲ့ၾကသည္။ 
ဤ ေနရာ တြင္ ဒုတိ ကမာၻစစ္ အၿပီး ကိုလိုနီလက္ေအာက္မွ လႊတ္ေျမာက္လာေသာ နိုင္ငံမ်ား၏ ၎တို႔နိုင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳး ေရး ခ်ဥ္းကပ္ ပံုမ်ား ကို အနည္း ငယ္ ေဆြးေႏြး လို သည္။ ဤကဲ့သို႕ေဆြးေႏြးရာ တြင္ စာေရးသူ အေနနွင့္ ေျပာလိုသည္မွာ၊ နိုင္ငံမ်ား ၏ နိုင္ငံေရးမူ၀ါဒ မ်ားကို ေဖာ္ျပ ေသာ္ ျငားလည္း၊ ၎ မူ၀ါဒ သည္ တိုင္းျပည္၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအက်ိဳးသက္ေရာက္ ျခင္းကို အဓိက မီးေမာင္ထိုးျပ လိုေၾကာင္း တင္ျပလိုသည္။ ဒုတိ ကမာၻစစ္ အၿပီး တြင္ အထက္ တြင္ ေဖၚ ျပခဲ့ သကဲ့သို႔ စစ္ေၾကာင့္ ယိုယြင္းပ်က္စီး သြား ေသာ ဥေရာ ပနိုင္ငံမ်ား ကို ျပန္လည္ ထူေထာင္ ရန္ အရင္းရွင္ စနွစ္ လြမ္းမိုးေသာ အေမရိကန္ နိုင္ငံ၏ အကူအညီ နွင့္ ၁၉ ရာစု အလယ္ ေလာက္ တြင္ ေပၚေပါက္ခဲ့ ေသာ ကားမခ္စ္ (Karl Marx) ၏ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရ၊ လူမွုေရး အေတြးအေခၚ သည္ ထိုစဥ္ က ကိုလိုနီလက္ ေအာက္ ခံ နိုင္ငံ မ်ား ၏လြတ္လတ္ေရး ေခါင္းေဆာင္ မ်ား ၾကားေရပန္းစားကာ မခ္စစ္ဆင္ (Marxism) ကို မိမိနိုင္ငံ၏ ေရခံေျမခံ ကို အေျခခံ (Contextualized) ကာ ျပန္လည္မြန္း မံေသာ ကြန္ျမဴနစ္ (Communism)၊ ဆိုရွယ္လစ္ (Socialism) မ်ား ၾကား အား ၿပိဳင္သည့္ ကာလ ျဖစ္ခဲ့သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အာရွ (Asia)၊ အာဖရိက (Africa)၊ နဲ႔ လက္တင္ အေမရိက (Latin America) မွ ဒုတိယ ကမာၻ စစ္ၿပီး လႊတ္လတ္ ထြန္းေတာက္ခါစ နုင္ငံ အမ်ားစု သည္ ကြန္ျမဴနစ္ (Communism) နွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ (Socialism) စနစ္မ်ား ကို မိမိတို႔ နိုင္ငံ ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳး ေရးလမ္းစဥ္ အျဖစ္ သက္၀င္ ယုံၾကည္ကာ နိုင္ငံ ၏ နိုင္ငံေရး နွင့္ စီးပြားေရး ကို တည္ေထာင္ ခဲ့ၾကသည္။ ဥေရာပ တိုက္တြင္မူ၊ အေနာက္ ဂ်ာမဏီ အပါအ၀င္ အေနာက္ ဥေရာပ နိုင္ငံမ်ား ကို အေမရိကန္နိုင္ငံ၏ အရင္းရွင္ စနွစ္ (Capatalism) လြမ္းမိုး ၍၊ အေရွ႕ ဂ်ာမဏီ အပါအ၀င္ အေရွ႕ ဥေရာပနိုင္ငံမ်ား ကို ကြန္ျမဴနစ္ (Communism) စနွစ္ က်င့္သုံးေသာ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု (USSR) က လြမ္းမိုးကာ အေရွ႕ဥေရာပသဟာရ နိုင္ငံမ်ား (Eastern Bloc Countries) အျဖစ္ရပ္တည္ခဲ့ၾကသည္။ ယင္းသို႔ျဖင့္ ၁၉၉၀ မတိုင္မွီ တိုင္ ေအာင္ အေမရိကန္နိုင္ငံ ဦးေဆာင္သည့္ နိုင္ငံမ်ား နွင့္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ဦးေဆာင္သည့္ နိုင္ငံမ်ား ၾကား စစ္ေအး ကာလ ေခတ္ တစ္ေခတ္ ေၾကာ္ျဖတ္ခဲ့ဖူး သည္။ ထိုေခတ္က ကမာၻ႔နိုင္ငံမ်ားကို နိုင္ငံေရးနွင့္ စီးပြားေရး ပညာရွင္မ်ား သည္ သုံးမ်ိဳးသုံးစား မွည့္ေခၚခဲ့ၾကသည္။ ၎ နိုင္ငံမ်ားမွာ အေမရိကန္ဦးေဆာင္သည့္နိုင္ငံမ်ား ကို ပထမ နိုင္ငံမ်ား (First World Countries)၊ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ဦးေဆာင္သည့္ နိုင္ငံမ်ားကို ဒုတိယ ႏိုင္ငံ မ်ား (Second World Countries)၊ နွင့္ မည္သည့္ ဘက္ မွ မလိုက္သည့္နိုင္ငံ မ်ား (ျမန္မာနိုင္ငံအပါအ၀င္) ကို ေတာ့ တတိယ နိုင္ငံမ်ား (Third World Countries) ဟူ၍ မွည့္ေခၚခဲ့ၾကသည္။ 
အေမရိကန္နိုင္ငံ၏အရင္းရွင္စီးပြားေရးျဖင့္ ဦးေဆာင္ေသာ အေနာက္ ဂ်ာမဏီအပါ အ၀င္ အေနာက္ ဥေရာပနိုင္ငံမ်ားသည္ သိသိသာသာ ျပန္လည္ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ခဲ့ၿပီး ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးနိုင္ငံမ်ား အျဖစ္ရပ္တည္လာခ်ိန္တြင္၊ ဆိုရွယ္လစ္ စနွစ္ က်င့္သုံးေသာ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု  ဦးေဆာင္ေသာ အေရွ႕ဂ်ာမဏီ အပါအ၀င္ အေရွ႕ဥေရာပနိုင္ငံမ်ားသည္ ၁၉၉၀ ခုနွစ္ ေရာက္လာခ်ိန္တြင္ ပိုပို၍ ခၽႊတ္ခ်ဳံ က် လာခဲ့သည္။ ယင္းသို႔ျဖင့္ ၁၉၈၉ ခုနွစ္ ေရာက္လာခ်ိန္တြင္ အေရွ႕ဂ်ာမဏီ သည္ ခၽႊတ္ခ်ဳံက် မွုကို မခံနိုင္ေတာ့ပဲ ၁၉၆၁ ခုနွစ္ က တည္ ေဆာက္ ခဲ့ သည့္အေရွ႕နင့္ အေနာက္ ဂ်ာမဏီကို ကာထားေသာ ဘာလင္ တံတိုင္း (Barlin Wall) ကို ၿဖိဳျဖတ္ကာ အေနာက္ဂ်ာမဏီနွင့္ ပူးေပါင္း ခဲ့ သည္။ ထို႔ေနာက္ ၁၉၉၁ ခုနွစ္   တြင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု သည္လည္း အစိတ္စိတ္အမႊာအမႊာ ၿပိဳကြဲသြားခဲ့ေတာ့သည္။ ယင္းလကၡဏာသည္ နိုင္ငံ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကို အေကာင္အထည္ေဖာ္သည့္ ၀ါဒႀကီး နွစ္ခု ျဖစ္ေသာ အရင္းရွင္စံနွစ္နွင့္မတ္ခ္ ၀ါဒကို အေျခခံေသာ ဆိုရွယ္လစ္ စံနွစ္ အၾကား ဆယ္စုနွစ္ သုံး ခု ေက်ာ္ေလ်ွာက္လွမ္း ၿပီးခ်ိန္တြင္ ဆိုရွယ္လစ္ စံနွစ္ ရွဳံးနွိမ့္သြားျခင္း လည္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံ သည္လည္း ၁၉၄၈ ခုနွစ္ လႊတ္လတ္ေရး ရၿပီးေနာက္ ဦးနုလက္ထက္တြင္ နိုင္ငံေရး ကို ပါလီမန္ ဒီမိုကေရစီ (Parliamentary Democracy) ဟု သမုတ္ကာ က်င့္သံုး ခဲ့ေသာ္ လည္း၊ နိုင္ငံ၏စီးပြာေရး ကို မူ ဆိုရွယ္လစ္စီးပြားေရး စနွစ္ ကို အျခားထြန္းေတာက္စ နိုင္ငံမ်ားကဲ့သို႔ပင္ က်င့္သုံးခဲ့သည္။ ၁၉၆၀ ခုနွစ္ ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေတာ့ နိုင္ငံေရးနွင့္စီးပြားေရးကို ျမန္မာနိုင္ငံ ၏ ေရခံေျမခံ ကို အမည္ခံေသာ ဆိုရွယ္လစ္ တစ္ျဖစ္လဲ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ လမ္းစဥ္ျဖင့္ နိုင္ငံ  ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကို ခ်ီတက္ ခဲ့ရာ ၎လမ္းစဥ္ ၏ရလဒ္ အျဖစ္ နိုင္ငံသည္ ကမာၻ႔ အဆင္းရဲဆုံး နိုင္ငံစာရင္း ၀င္ ခဲ့ ရုံမက ျပည္သူမ်ားဆင္းရဲမြဲေတမွု နွင့္ ခႊ်တ္ခ်ဳံ က်မွု ကို မခံမရပ္ ျဖစ္ရာမွ ၁၉၉၈ ခုနွစ္ လူထု အုံၾကြ မွု ျဖစ္သည့္နွစ္တြင္ ျမန္မာ့ဆိုရွယ္လစ္ ၏ နိုင္ငံဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ သည္ လည္း တစ္ခန္း ရပ္ခဲ့ ရျခင္းျဖစ္သည္။ ၁၉၉၀ ခုနွစ္ေနာက္ပိုင္းတြင္ ေတာ့ စီးပြားေရးပညာရွင္တို႔သည္ ကမာၻ႔နိုင္ငံမ်ား ကို နိုင္ငံ၏ စီးပြားေရးကို အေျခခံကာ ျပန္လည္ မွည့္ေခၚခဲ့ရာ၊ ဂ်ပန္၊ ဩစေတးလ်ွ၊ အေမရိကန္ နွင့္ အေနာက္ ဥေရာပ အစရွိေသာနိုင္ငံမ်ား ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးၿပီးနိုင္ငံမ်ား (Developed Countries) ဟုေခၚ၍၊ အေရွ႕ေတာင္ အာရွႏိုင္ငံမ်ား အပါအ၀င္ အေရွ႕ဥေရာပနိုင္ငံမ်ား၊ ယခင္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စုမွ ၿပိဳကြဲလာေသာ နိုင္ငံမ်ား နွင့္ လက္တင္အေမရိကားနိုင္ငံမ်ား ကို ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲနိုင္ငံမ်ား (Developing Countries) ဟုေခၚကာ၊ ျမန္မာနိုင္ငံ အပါအ၀င္ အာဖရိကနိုင္ငံ အေတာ္မ်ားမ်ားနွင့္ အာဖဂန္နစ္စတန္ ကဲ့သို႔ ေသာ အာရွမွ နိုင္ငံ အခ်ိဳ႕ ကို ဖြံ႔ၿဖိဳးမွု အနည္းဆုံးနိုင္ငံမ်ား (Least Developed Countries) ဟု ျပန္လည္ သမုတ္ခဲ့ၾကသည္။

၃။ အရင္းရွင္ နွင့္ ဆိုရွယ္လစ္ စံနွစ္ မ်ား၏ဖြံံ႔ၿဖိဳးေရးလမ္းစဥ္ (Capitalism and Socialism on Development)
ဤ ေခါင္းစဥ္ နွစ္ခု ကို အက်ယ္တ၀န္႔ သြားလွ်င္ လြန္စြာရွည္ လွ်ား ရွုပ္ေထြး၍ စာ အုပ္ႀကီး တစ္ အုပ္ အေန ျဖင့္ ေရးမွ သာ ကမာၻ႔နိုင္ငံ မ်ား ၏ နိုင္ငံေရး၊ စီးပြားေရး၊ လူမွုေရး နွင့္ ဤ ၀ါဒ နွစ္ခု ၏ သမိုင္း ျဖစ္စဥ္ နွင့္ လမ္းစဥ္ ကို ေကာင္းစြာ ရွင္းနိုင္မည္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္စာေရးသူ အေနျဖင့္ ၎ ၀ါဒ နွစ္ခု ကို အထက္တြင္ သုံးနွုန္းခဲ့ ၍ ၎ ၀ါဒ နွစ္ခု ၏ နိုင္ငံ ၏ဖြံ႔ၿဖိဳး ေရး လမ္းစဥ္ ကို အနည္းငယ္ပံုေဖာ္ ျပလိုသည္။
အရင္းရွင္စံနွစ္္ (Capitalism) သည္ ပုဂၢလိက ပိုင္ဆိုင္ မွုကို အေျခခံ ကာ လြတ္လတ္သည့္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးကို ဦးစားေပးျခင္းအား ျဖင့္ နိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုး တက္ေအာင္ တည္ေဆာက္ မည္ ဆိုသည့္ အယူအဆ ျဖစ္သည္။ ဆိုရွယ္လစ္ စံနွစ္ (Socialism) မွာမူ မခ္စ္ ၀ါဒ (Marxism) မွ ဆင္း သက္ ေပါက္ဖြား လာသည့္ စံနွစ္ ၿပီၿပီ ပုဂၢလိက ပိုင္ဆိုင္ မွုကို ခြင့္မျပဳပဲ နိုင္ငံ ေတာ္ ကသာပိုင္ဆိုင္ မွုအားလုံး ကို ယူ၍ နိုင္ငံ၏ စီးပြားေရး ကို နိုင္ငံေတာ္ က တာ၀န္ယူျခင္း အားျဖင့္ ျပည္သူ အားလုံး တန္းတူ ညီမွ် စြာ ဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ ေစမည္ ဆိုသည့္ အယူအဆ ျဖစ္သည္။ ကြန္ျမဴနစ္ စံနွစ္ (Communism) တစ္ျဖစ္လဲ ဆိုရွယ္လစ္ စံနွစ္ (Socialism) ကိုက်င့္သုံးကာ တိုင္းျပည္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ကိုတည္ေဆာက္ခဲ့ေသာ ျမန္မာနိုင္ငံ အပါအ၀င္ ကမာၻ႔နိုင္ငံ မ်ား သည္ ေနာက္ ဆုံးတြင္ လူထုအုံႀကြမွု မ်ားနွင့္ အဆုံးသတ္ ခဲ့ၾကရသည္ ခ်ည္း ျဖစ္သည္။ ယေန႔ေခတ္ တြင္ ကြန္ျမဴနစ္ စံနွစ္ (Communism) (သို႔) ဆိုရွယ္လစ္ စံနွစ္ (Socialism) က်င့္သုံးေသာနိုင္ငံ မ်ားမွာ တရုတ္ (China)၊ ေျမာက္ကိုးရီးယား (North Korea)၊ က်ဴးဘား (Tuba)၊ ဗီယက္နမ္ (Vietnam) နွင့္ လာအုိ (Lao) တုိ႔သာ က်န္ရွိေတာ့ သည္။ ယင္းနိုင္ငံမ်ား အနက္ တရုတ္ နွင့္ ဗီယက္နမ္ တို႔ ၏ ဖြံံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္မွု အရွိန္အဟုန္ျဖင့္ တက္ လာ ျခင္း သည္ လည္း ၎တို႔၏ စီးပြားေရးစံနွစ္ကို အရင္းရွင္စံနွစ္္ ဆန္ဆန္ ျပန္လည္ ျပဳျပင္ ျခင္း၏ အက်ိဳးရလဒ္ ျဖစ္ ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ အရင္းရွင္စီးပြားေရးစံနွစ္ သည္ တိုးတက္ ဖြံ႔ၿဖိဳး ခဲ့ေသာ နိုင္ငံမ်ား က်င့္သံုး ပုံ တစ္နိုင္ငံနွင့္ တစ္နိုင္ငံ ကြာျခား ေသာ္ လည္း တိုင္းျပည္ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္တြင္ အေအာင္ျမင္ဆုံးလမ္းစဥ္အျဖစ္ရပ္တည္လွ်က္ရွိသည္။

၄။ ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း သီအုိရီ (Modernization Theory)
ဖိြ႔ၿဖိဳးမွု  သီအိုရီ (Development Theory) ေျမာက္မ်ားစြာ ရွိသည့္ထဲမွ ေမာ္ဒင္းနိုင္ေဇးရွင္း သီအုိရီ (Modernization Theory) သည္ အင္မတန္ ထင္ရွား ၍ နိုင္ငံ အေတာ္မ်ားမ်ား သည္ လည္း မိမိနိုင္ငံတို႔၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးမွုကို ဤ သီအုိရီ ၏နိယာမ အေနအထားေရာက္ေအာင္ မိမိ တို႔နွင့္ သင့္ေလွ်ာ္ရာ လမ္းေၾကာင္းမ်ား ျဖင့္ ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့၊ ေလွ်ာက္လွမ္းဆဲ၊ ေလွ်ာက္လွမ္းဖို႔ျပင္ေနၾကသည္ခ်ည္းျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံကိုလည္း ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ ေခတ္မွီ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ေသာနိုင္ငံ အျဖစ္ ရုပ္လုံးေဖာ္ေန သည္မွာ ထင္ရွား သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဤ နိယာမ နွင့္အေတာ္ေလး ကိုက္ညီသည္ ဟုယူဆ ၍ ေမာ္ဒင္းနိုင္ေဇးရွင္း သီအုိရီ ကို အနည္းငယ္ တင္ျပ ေဆြးေႏြးလိုသည္။ 
ဤ သီိအိုရီသည္ နည္းပညာကို အေျခခံ ၍  နိုင္ငံကို ေခတ္မွီဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ သည့္ နိုင္ငံ အေနအထား ေရာက္ျခင္းကို ဆိုလိုသည္။ ပို၍ လြယ္ကူ သိသာေအာင္ ေျပာရမည္ ဆိုလွ်င္ နိုင္ငံသူ/သား မ်ားသည္ ေခတ္မွီတိုက္တာ အေဆာက္အဦမ်ားတြင္ေနထို္င္၊ ေခတ္မွီ ယာဥ္၊ အသံုးအေဆာင္ ႏွင့္ ဇိမ္ခံ ပစၥည္းမ်ား သံုးေဆာင္ ၍ စားေကာင္းေသာက္ဖြယ္မ်ား ျဖင့္ ေန႔ တဓူ၀ ေန ႏိုင္ ေသာ အေနအထား ကို ဆိုလိုသည္။ ဤ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးအျမင္သည္ အေမရိကန္အပါအ၀င္ ဒုတိယကမာၻ စစ္ ေနာက္ပိုင္း ဥေရာပႏိုင္ငံ အခ်ိဳ႕ ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီး သည့္အေန အထား ေရာက္ရွိ ခဲ့ သည္မွ ပညာရွင္မ်ား သည္ မဖြံ႔ၿဖိဳးေသးေသာႏိုင္ငံမ်ားကို ထို တိုးတက္ ၿပီးေသာ ႏိုင္ငံမ်ားကို စံအျဖစ္ ယူကာ ၎တို႔ ႏိုင္ငံ မ်ား ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးကို ေလွ်ာက္လွမ္းရန္ အၾကံျပဳ ေတြးေခၚ ထားေသာ အေတြးအေခၚ အယူအဆ ျဖစ္သည္။  ပညာရွင္မ်ားထဲမွ လူမွုစီးပြားေရးပညာရွင္ ေရာ့စ္တိုး (Rostow) ၏ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ အတြက္ ေခတ္မွီ ဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္သည့္ အေနအထား ေရာက္ရွိရန္ အယူအဆမွာ လင္နီယာစေတ့ခ်္ သီအိုရီ (Linear-stages Theory) ဟု ေခၚေသာ အဆင့္ငါးဆင့္ ကိုေက်ာ္ျဖတ္ ရေသာ အယူအဆျဖစ္ သည္။ ၎ အဆင့္ငါးဆင့္ ကို ေလယာဥ္ပ်ံသန္း ရန္ စတင္ အရွိန္ယူ သည့္ အဆင့္ မွ အရွိန္ျဖင့္ပ်ံသန္း ေနႏိုင္ သည့္ အဆင့္ထိျဖစ္သည္။ 
ပထမ အဆင့္ ျဖစ္သည့္ မိရိုးဖလာလူမွုအတိုက္အ၀န္း (Traditional society) ဆိုသည္မွာ ၀င္ေငြ အလြန္ နိမ့္၍ စိုက္ပ်ိဳးေရး ကို မိရိုးဖလာ လုပ္ကိုင္စား ေသာက္ သည့္ ႏိုင္ငံ မ်ား ပါ၀င္ သည္ ။ ဒုတိယ အဆင့္ ေျမျပင္မွျပန္တက္ရန္ လိုအပ္သည့္ အေျခအေန(Preconditions for take-off) ဆိုသည္ မွာ စု ေဆာင္းေငြ၊  အရင္းအနီး မ်ားသည္ လူဦးေရ ထက္ သာ လြန္၍၊ အေျပာင္း အလဲ ျဖစ္ ေပၚရန္ ျပင္ပ မွ ၀င္ေရာက္ရန္ လိုသည့္ ႏိုင္ငံ မ်ား ပါ၀င္ သည္ ။ တတိယ အဆင့္ စတင္ျပန္တက္သည့္အေနအထား(Take-off) ဆိုသည္မွာ ကုန္ထုပ္လုပ္မွု နည္းပညာ အတန္ ေကာင္း မြန္လာကာ ထုပ္ကုန္ ကို လုံေလာက္စြာ ထုပ္လုပ္ သုံးစြဲ တင္ ပို႔ႏိုင္ရုံသာမက အရင္းအနီးႏွင့္ စုေဆာင္ေငြ မ်ား သည္လည္း ႏိုင္ငံ ၏ စုစုေပါင္း၀င္ေငြမွ ၅-၁၀ % အဆင့္ ေရာက္ရွိ ၍၊ အဖြဲ႔အစည္း ဖြဲ႔စည္းပုံစႏွစ္ နွင့္ ဘဏ္ စနွစ္မ်ား ေကာင္းမြန္ လာေသာ ႏိုင္ငံ မ်ား ပါ၀င္ သည္ ။ စတုတၱ အဆင့္ ရင့္သန္မွုအတြက္ ေမာင္းႏွင္ျခင္း(Drive to maturity) ဆိုသည္မွာ နည္းပညာအားလုံး ကို ပိုင္ဆုိုင္ကာ ကႊ်မ္းက်င္ လာ ၿပီး၊ မိမိ ႏုိင္ငံအေနျဖင့္ နည္းပညာ သစ္မ်ား စတင္ တီထြင္ လာ ႏိုင္၍၊ အရင္းအနီးနွင့္ စုေဆာင္း ေငြ သည္ ႏိုင္ငံ စုစု ေပါင္း ၀င္ေငြ၏ ၁၀-၂၀ % အဆင့္ ေရာက္ရွိ ေသာ ႏိုင္ငံ မ်ား ပါ၀င္ သည္။ ေနာက္ ဆုံး အဆင့္ ငါး ေန ရာ တြင္ မူ၊ တာရွည္ခံ ပစၥည္းမ်ား ႏွင့္ အေကာင္းဆုံး ၀န္ေဆာင္မွုမ်ား ကို က်ယ္က်ယ္ျပန္႔ျပန္႔ သုံးႏိုင္ကာ၊ လူမွုဖူလုံေရး ၀န္ေဆာင္မွုမ်ား ကို အေကာင္းဆုံး တုိးခ်ဲ႕ႏိုင္ေသာ ႏိုင္ငံမ်ား ပါ၀င္သည္။ သို႔ဆိုလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံ သည္ မည္သည့္ အဆင့္တြင္ပါ၀င္ ေန မည္ကို စာဖတ္သူကြက္ကြက္ ကြင္းကြင္း ျမင္ၿပီးျဖစ္မည္။

၅။ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔ ႀကီးမ်ား ၏ ဖြ႔႔ံၿဖိဳးေရး အေပၚ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆို မွု ႏွင့္ တိုင္းတာမွုမ်ား (Development and Measurement by International Organizations)
၁၉၉၀ ခုႏွစ္ ေနာက္ပို္င္း ဘာလင္တံတိုင္း ၿပိဳက်အၿပီး ႏွင့္ ဆိုဗီယက္ျပည္ေထာင္စု ၿပိဳကြဲ ၿပီးေနာက္ ကမာၻ႔ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲ ႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးမွု အနည္းဆုံး ႏိုင္ငံမ်ားကုိ အရင္းရွင္စီးပြားေရးက်င့္ သုံးေသာ အေနာက္အုပ္စု ႀကီးစုိးသည့္ အဖြဲ႔ႀကီးမ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ကမာၻ႔ ဘဏ္ (World Bank)၊ ႏိုင္ငံတကာ ေငြေၾကးရန္ပံုေငြ အဖြဲ႔ (IMF)၊ ဥေရာပတမၼဂ (European Union) အစ ရွိေသာ အဖြဲ႔ မ်ား သည္ ၎ တုိ႔ အဖြဲ႔ အသီးသီး ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး မူ၀ါဒ ႏွင့္ တိုင္းတာမွုမ်ား ကို ေဇာင္းေပးကာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအကူအညီမ်ား ေပး ၾကသည္။ ထို႔အတူပင္ ကမာၻ႔ ကုလတမၼဂ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး အဖြဲ႔တစ္ဖြဲ႔ျဖစ္သည့္ UNDP သည္လည္း ၎ ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး မူ၀ါဒ ႏွင့္ တိုင္းတာမွုမ်ား ကို ေဇာင္းေပးကာ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲ ႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးမွု အနည္းဆုံး ႏိုင္ငံမ်ားကုိ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအကူအညီမ်ား ကို ေပးအပ္ေလ့ရွိသည္။  ကမာၻ႔ ဘဏ္ အေနျဖင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုရာတြင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ GDP ႏွင့္ GNP တိုးတက္မွု % ရာခိုင္ႏွုန္း ကို ၾကည့္၍ သတ္မွတ္သည္။ GDP ဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ တြင္း ရွိ ျပည္ပ လုပ္ငန္းရွင္မ်ားအပါအ၀င္ တစ္ႏိုင္ငံလုံး ၏ ထုပ္လုပ္မွု တန္ဖိုး စုစုေပါင္း ျဖစ္ၿပီး၊ GNP ဆိုသည္မွာ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ၏ ျပည္တြင္းျပည္ပ ရွိ ႏိုင္ငံသူ/သား မ်ား ၏ ထုပ္လုပ္မွု တန္ဖိုး စုစုေပါင္း ျဖစ္သည္။ UNDP ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုရာတြင္ ကမာၻ႔ ဘဏ္ ႏွင့္ ကြာျခားသည္ကို ေတြ႔ရသည္။ ၎ ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးေဇာင္းေပးမွုမွာ HDI (Human Development Index) ဟုေခၚေသာ ကဏၰ သံုးခု ပါ၀င္သည့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး မူ၀ါဒျဖစ္သည္။ ၎ ကဏၰ သံုးခု မွာ က်န္းမာေရး၊ ပညာေရး ႏွင့္ သင့္သင့္ေလွ်ာက္ပတ္ေသာ လူေနမွု အဆင့္အတန္း မ်ား ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ UNDP ၏ ဖြ႔ံ ၿဖိဳးေရးအစီစဥ္သည္ ၎ ကဏၰ သံုးခု ေကာင္းမြန္လာေရး ကို အဓိက ထားသည္။ ထို႔အတူ အျခားအျခားေသာ ႏိုင္ငံ တကာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ေအဂ်င္စီမ်ား သို႔မဟုတ္ အဖြဲ႔ မ်ားသည္လည္း ၎တို႔ ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ႏွင့္ တိုင္းတာမွုမ်ား ရွိၾက သည္ ခ်ည္းျဖစ္သည္။ ဖြ႔ံၿဖိဳးၿပီး ႏိုင္ငံမ်ား သည္လည္း ၎တို႔ႏိုင္ငံမ်ား အေနႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲ ႏွင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးမွု အနည္းဆုံး ႏိုင္ငံမ်ားကုိ ကူညီရာတြင္ ၎ တို႔၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးအဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုခ်က္ႏွင့္ တိုင္းတာမွုမ်ား ကိုသံုးကာ ၎ တုိ႔၏ အက်ိဳးစီးပြား ကို ေရရွည္ ေမွ်ာ္ကိုးစၿမဲျဖစ္ ၾကသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ထိုကဲ့သို႔ေသာ အဖြဲ႔မ်ားထံမွ အကူအညီ ယူေလ့ယူထ ရွိေသာ ျမန္မာနိုင္ငံကဲ့သို႔ေသာႏိုင္ငံမ်ားသည္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အေထာင့္အပံ့မ်ား ကိုမိမိ ႏိုင္ငံ ၏ ေရရွည္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးကုိ ျဖစ္ေပၚေစ၍ ကူညီေထာက္ပံ့သည့္ အဖြဲ႔မ်ား ႏွင့္ ႏိုင္ငံမ်ား ၏ ေရတိုေရရွည္ လႊမ္းမိုးမွု မွ ကင္းလႊတ္ႏုိင္ရန္မွာ ႏိုင္ငံ့ ေခါင္းေဆာင္မ်ား ႏွင့္ အစိုးရအဖြဲ႔မ်ား၏ လိမၼာပါးႏွပ္မွု ႏွင့္ ဥာဏ္အေမွ်ာ္အျမင္ ႀကီးမွုတြင္ သာအဓိက မူတည္သည္။ 
အထက္တြင္ေဆြးေႏြး ခဲ့ သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ား သည္ ၎တို႔မဏၰိဳင္ႏွင့္ ညႊန္းကိန္း မ်ား ကိုအေျချပဳ၍ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး အကူအညီမ်ားေပးအပ္ရာ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ားသည္လည္း ကြဲျပားသည္။ ကမာၻ အဆင့္ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး မဏၰိဳင္ ကုိ ကမာၻ႔ကုလတမဂၢ က ဦးေဆာင္ကာ ေထာင္စုႏွစ္ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးစံခ်ိန္ စံညႊန္း မ်ား (Millennium Development Goals) သတ္မွတ္၍ ခ်ီတက္လွ်က္ရွိရာ ဖြ႔ံၿဖိဳးဆဲ ႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးမွုအနည္းဆုံး ႏိုင္ငံမ်ား သည္ မိမိတို႔ႏိုင္ငံ ၏ အျခားေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး မူ၀ါဒ ႏွင့္အတူ သတ္မွတ္ခ်ိန္ အတြင္း စံခ်ိန္စံညႊန္းျပည့္မွီရန္ ရုန္းကန္ လွ်က္ရွိၾကသည္။ ေထာင္စုႏွစ္ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးစံခ်ိန္ စံညႊန္း မ်ား ၈ ခ်က္ရွိရာ၊ ၎တို႔မွာ - (၁)  လြန္စြာ ဆင္းရဲမြဲေတမွဳ ႏွင့္ ငတ္မြတ္ မွု ပေျပာက္ေရး၊ (၂) တစ္ကမာၻ လုံး အေျခခံပညာ အဆင့္ ၿပီးေျမာက္ ေရး၊ (၃) က်ား၊မ တန္းတူ ေရး ႏွင့္ အမ်ိဳးသမီးမ်ား ကို အခြင့္အာဏာ ေပးေရး၊ (၄) ကေလး အေသအေပ်ာက္ ေလွ်ာ့ခ်ေရး၊ (၅) မိခင္မ်ား ၏က်န္းမာေရး တိုးတက္ေရး (၆) HIV/AIDS, ငွက္ဖ်ားေရာဂါ ႏွင့္ အျခားေရာဂါမ်ား တိုက္ဖ်က္ေရး၊ (၇) သဘာ၀ ပတ္၀န္းက်င္ အဓြန္႔ရွည္ေရး၊ နွင့္ (၈) ဖံြ႔ၿဖိဳးေရးအတြက္ ပူးေပါင္းေဆာင္ရြက္ရန္ တည္ေဆာက္ေရးတို႔ ျဖစ္သည္။ ျမန္မာနိုင္ငံသည္ လည္း ဤ ေထာင္စုႏွစ္ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးစံခ်ိန္ စံညႊန္း မ်ား ကို ႏိုင္ငံ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး စီမံကိန္းမ်ား တြင္ ထည့္သြင္း၍ အထိုက္အေလွ်ာက္ ေဆာင္ရႊက္ လွ်က္ရွိေသာ္လည္း မိမိႏိုင္ငံ၏ စီမံကိန္းမ်ား ပင္လွ်င္ အႏိုင္ႏုိင္ ေဆာင္ရြက္ေန ရ၍ ထိေရာက္မွု မရွိေပ။ 

၆။ မည္သည့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ ကို ေရြးခ်ယ္ မည္လဲ (What Development Perspective Envisioned?)
ႏုိုင္ငံတစ္ႏုိင္ငံ၏ ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳး ေရးလမ္းစဥ္သည္ အျခား မည္သည့္ႏိုင္ငံႏွင့္မွ် မတူ ႏိုင္ဆို သည့္ အယူအဆသည္ ကမာၻ႔ေခတ္မွီဖံြ႔ၿဖိဳးၿပီး အေျခအေန သို႔ ေရာက္ရွိ ေနေသာ ဖြ႔ံၿဖိဳးၿပီးႏုိင္ငံမ်ား ၏ ျဖတ္သန္း လာခဲ့ၾကေသာ လမ္းစဥ္ႏွင့္ သမိုင္းေၾကာင္းကို ေထာက္ရွဳ ၍ လက္ခံရမည္ျဖစ္သည္။ ထိုနည္းတူ မိမိ ႏို္င္ငံ၏ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး ကို အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆိုမွု၊ ဖြ႔ံၿဖိဳးေရးစံ ႏွင့္ တန္ဖိုးထားမွု သည္ လည္း အနည္း ႏွင့္ အမ်ားကြာျခား၍၊ ရံဖန္ရံခါ အေတာ္ေလး ျခားနား ၾကသည္။ ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳး တိုးတက္ ေရးကိုသာ အဓိက ထား ကာ ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း (Modernization) ပန္းတိုင္ သို႔ ခ်ီတက္ရာတြင္ မိမိတို႔ ၏ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးလမ္းစဥ္ျဖင့္ မိမိတို႔ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့ သည္ခ်ည္းျဖစ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ ခ်ီတက္ရာ တြင္ ေခတ္မွီဖြ႔ံၿဖိဳး တိုးတက္ရင္ ၿပီးေရာ ဆို၍ မိမိတို႔နိုင္ငံ၏ စာေပယဥ္ေက်းမွုကို သိပ္ပဒါန မထားပဲ ေခတ္မွီဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ ခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံမ်ားလည္း ရွိလာ ခဲ့ ၿပီျဖစ္သည္။ ဥပမာ အျဖစ္ေျပာ ရလွ်င္ စင္ကာပူရ္ (Singapore) ႏိုင္ငံ သည္ အေရွ႕ေတာင္အာရွႏိုင္ငံတြင္ ေရာ ကမာၻတြင္ပါ အေနာက္ႏို္င္ငံမ်ား နည္းတူ အေတာ္ေလး ေခတ္မွီဖြ႔ံၿဖိဳးတိုးတက္ၿပီျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ၎တို႔ မူရင္းလူမ်ိဳးတို႔၏ စာေပ ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမွု မွာ အေတာ္ေလး ပ်က္စီသြား ၿပီလည္းျဖစ္သည္။ ၎ တို႔ ၏ေခါင္းေဆာင္မ်ားသည္ စာေပ ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမွု ထက္ ႏိုင္ငံ့စီးပြားေရးကိုေရွ႕တန္းတင္ ၍ ႏိုင္ငံသားတို႔ ၏၀င္ေငြ ျမင့္မားေရးကိုဦးစားေပးကာ ႏိုင္ငံကို တည္ေဆာက္ခဲ့ၾကျခင္းသည္ ၎ တို႔ ၏ဖြ႔ံၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ ဖြင့္ဆို ခ်က္ႏွင့္ တန္ဖိုးပင္ျဖစ္ေပေတာ့သည္။ 
သို႔ေသာ္ အျခား ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံကို ဥပမာ အေနျဖင့္ဆက္ၾကည့္မည္ဆိုပါက ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ အေကာင္းဆုံး ျဖစ္မည္ထင္သည္။ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံသည္ မိမိတို႔စာေပယဥ္ေက်းမွုကို လုံး၀ အပြန္းပဲ့ မခံပဲ ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳးေသာ ႏိုင္ငံ ကို တည္ေထာင္ႏိုင္ခဲ့ ေသာေၾကာင့္ျဖစ္သည္။ တစ္ဖက္မွာ ၎တို႔စာေပ ႏွင့္ ယဥ္ေက်းမွဳကိုလည္း ထိန္းရင္း၊ တစ္ဖက္မွာ ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း (Modernization) မည္သည့္ ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳးမွဳကို အေရာက္ေလွ်ာက္လွမ္းခဲ့သည္မွာ အံ့အားသင့္ စရာ ပင္ျဖစ္သည္။ အထက္တြင္ေဖာ္ျပ ခဲ့သကဲ့သို႔ ႏိုင္ငံတကာ အဖြဲ႔အစည္းမ်ားနည္းတူ၊ နိုင္ငံတိုင္းသည္လညး္ မိမိ တို႔ ကိုယ္ပိုင္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ၏ အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုမွဳ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံညႊန္း မ်ားရွိၾကသည္။ ဥပမာ ဘူတန္ (Bhutan) ႏိုင္ငံ သည္ ၎တို႔၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး မဏၰိဳင္ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံညႊန္း သည္ ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း (Modernization) လည္းမဟုတ္၊ GNP သို႔ GDP သာလွ်င္ လည္းမဟုတ္၊ HDI သာလွ်င္ လည္းမဟုတ္ ေပ။ ၎ တို႔၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး မဏၰိဳင္ ကို မဏၰိဳင္ႀကီး ေလး ခုျဖစ္ေသာ ညီညာေသာ စီးပြားေရး ဖြံ႔ၿဖိဳးမွု (Equitable Economic Development)၊ သဘာ၀ပတ္၀န္းက်င္ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ျခင္း (Environmental Preservation)၊ ယဥ္ေက်းမွု ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ျခင္း (Culture Resilience)၊ ႏွင့္ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္မွု (Good Governance) တို႔တြင္ အေျခတည္ ကာ ေအာက္ပါ စံခ်ိန္စံညႊန္း ၉ ခု ျဖင့္ ႏိုင္ငံကို ခုတ္ေမာင္လွ်က္ရွိသည္။ ၎ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား မွာ (၁) ကိုယ္စိတ္ႏွစ္ျဖာ စိတ္ခ်မ္းသာမွု (Psychological Wellbeing)၊ (၂) အခ်ိန္ သံုးစြဲမွု (Time Use)၊ (၃) လူမွုအတိုက္အ၀န္း ရွင္သန္မွု (Community Vitality)၊ (၄) ကြဲျပားေသာ ယဥ္ေက်းမွု မ်ား ႏွင့္ ၎ တို႔ကို ထိန္းသိမ္းေစာင့္ေရွာက္ ေရး (Culture Diversity and Resilience)၊ (၅) က်န္းမာေရး (Health)၊ (၆) ပညာေရး (Education)၊ (၇) သက္ရွိ သတၱ၀ါ၊ သဘာ၀သစ္ေတာ ႏွင့္ တရိဆၦန္မ်ား ပိုမို မ်းျပားေရး ႏွင့္ ထိန္းသိမ္း ေစာင့္ေရွာက္ေရး (Ecological Diversity and Resilience)၊ (၈) လူေနမွု အဆင့္အတန္း (Living Standard) ႏွင့္ (၉) ေကာင္းမြန္ေသာအုပ္ခ်ဳပ္မွု (Good Governance) တို႔ျဖစ္သည္။ ထုိ႔ေၾကာင့္ ျမန္မာႏုိုင္ငံသည္ ၎၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား ကို အစုိးရ ေခတ္ အဆက္ဆက္ မည္ကဲ့သို႔ ဖြင့္ဆိုသတ္မွတ္ခဲ့သည္၊ လက္ရွိအစိုးရအေနႏွင့္ မည္သို႔ ဖြင့္ဆို သတ္မွတ္ အေကာင္အထည္ေဖာ္ေနသည္ ဆိုသည့္ ေမးခြန္းမ်ား ကိုပီပီျပင္ျပင္ေျဖဆိုရန္လိုသည္။ သို႔မွသာ ျမန္မာတစ္ႏိုင္လုံးရွိ ဗမာ အပါအ၀င္ တိုင္းရင္သားအားလုံးသည္ အစိုးရေဖာ္ေဆာင္ေန ေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား သည္ ၎တုိ႔အသီးသီး ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား ကိုက္ညီမွု ရွိ မရွိေထာက္ျပ ကာ ျပဳျပင္ျခင္းအားျဖင့္ အားလုံးကိုအက်ဳံး၀င္ေစသည့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ဆိုခ်က္ ႏွင့္ စံခ်ိန္စံညႊန္းမ်ား ေပၚထြက္လာမည္ျဖစ္ေပသည္။

၇။ နိဂုံး (Conclusion)
ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရးသည္ ထို ႏိုင္ငံ ၏ ႏိုင္ငံေရး၊စီးပြားေရး၊ ယဥ္ေက်းမွု လမ္းစဥ္ မ်ား ႏွင့္ ဆက္ရွပ္ႏွီးေႏွာ ေရာျပႊန္းလွ်က္ရွိရာ၊ ၎ ႏိုင္ငံ ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ ဆိုခ်က္ ႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ သည္ ထိုႏုိင္ငံကို ကိုယ္စားျပဳသည္။ လႊတ္လတ္ေရး ရၿပီး ေနာက္၊ အစိုးရအဆက္ဆက္ ၎တို႔ လက္ထက္တြင္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ ဆိုခ်က္ ႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ သည္ အမွန္တကယ္ ေလွ်ာက္ခဲ့သင့္ေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ ႏွင့္ ေတြၿဖီ ၿမဲေတြၿဖီခဲ့ေသာ ေၾကာင့္ ယေန႔ထိ ဖြံ႔ၿဖိဳးသည့္အေနအထားသို႔ မေရာက္ ႏိုင္ပဲ ပိုမိုဆိုးရြားေန ျခင္းျဖစ္သည္။ ဤ ေနရာတြင္ အစိုးရအဆက္ဆက္ ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ကို မေဆြးးေႏြး ေတာ့ပါ၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ ဆိုေသာ္ စာရွည္လြန္း မည္ကတစ္ေၾကာင္း၊ ၎ အစိုးရအဆက္ဆက္ ၏ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္မ်ား သည္ အမွန္တကယ္ ေလွ်ာက္ခဲ့သင့္ေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ မ်ားႏွင့္ ေတြၿဖီခဲ့ ေၾကာင္း စာဖတ္သူ သိလွ်င္ လုံေလာက္သည္။ အဓိက အေနႏွင့္ အနည္းငယ္ ေဆြးေႏြးလို သည္မွာ လက္ရွိ အစိုးရ ခုတ္ေမာင္းေနေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ ႏွင့္ မည္ကဲ့သို႔ျဖစ္သင့္သည္ ဆိုေသာ စာေရးသူ၏ အျမင္ ျဖစ္သည္။
အထက္တြင္ ေျပာခဲ့သကဲ့သို႔၊ လက္ရွိ အစိုးရသည္ ျမန္မာႏုိင္ငံ ကို ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း (၀ါ) ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံ အျဖစ္သို႔ေရာက္ခ်င္ေနသည္မွာထင္ရွားသည္။ သို႔ေသာ္ စင္ကာပူရ္ (Singapore) ကဲ့သို႔ စီးပြားေရးကိုသာ အဓိကထားေသာ ႏိုင္ငံ အျဖစ္သာမဟုတ္မွန္းေတာ့ေသခ်ာသည္၊ အဘယ့္ေၾကာင့္ဆိုေသာ္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမွု ဆိုေသာ ေ၀ါဟာ ရ သည္ အေတာ္ေလး ေရပန္းစား၍ အရိုး စြဲေနၿပီျဖစ္သည္။ ဆိုလိုသည္မွာ ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း (၀ါ) ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံ အျဖစ္သို႔လည္းေရာက္၊ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမွု သည္လည္း မေျပာက္ မပ်က၊္ မပြန္းမရွ ပဲ ကမာၻ႔ အလည္မွာ ျမန္မာေဟ့ ဆို ၍ ၀င့္၀င့္၀ါ၀ါ ရပ္ႏိုင္ေသာ အေနအထားသို႔သြား လိုေနျခင္းျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ ျမန္မာႏိုင္ငံ ႏွင့္ ျမန္မာ့ ယဥ္ေက်းမွု ဟု ဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ ေစတီပထိုးမ်ား၊ ဗမာ မုန္ေရႊရီ ကဟန္မ်ား ႏွင့္ ဗမာ လူမ်ိဳးမ်ား ၏ သေကၤတ မ်ား သာ ကိုယ္စားျပဳမည့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ ကို ကိုင္စြဲေန သေရႊ႕ လြန္ခဲ့ေသာႏွစ္ေပါင္း ၆၀ ေက်ာ္ ထိ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး ပန္းတိုင္သို႔ေလွ်ာက္ခဲ့သကဲ့သို႔ ထပ္၍ လြဲေနမည္ျဖစ္သည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ဗမာလူမ်ိဳး အပါအ၀င္ တိုင္းရင္းသား အားလုံး ႏွင့္ အက်ဳံး၀င္၍ အမွန္တကယ္ကိုက္ညီေသာ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး အဓိပၸါယ္ဖြင့္ ဆိုခ်က္ ႏွင့္ ဖြံ႔ၿဖိဳးေရး လမ္းစဥ္ ကိုပုံေဖာ္ကာ မွန္မွန္ကန္ကန္ ခ်ီတက္ ခုတ္ေမာင္း မည္ဆုိလွ်င္ အခ်ိန္ အတိုင္းအတာ တစ္ခု အတြင္း ေမာ္ဒင္နိုင္ေဇးရွင္း (၀ါ) ေခတ္မွီဖြံ႔ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ ႏိုင္ငံ အျဖစ္သို႔လည္းေရာက္၊ ျမန္မာဟုဆိုလိုက္သည္ႏွင့္ ေစတီပထိုးမ်ားႏွင့္ တစ္ေျပးညီ၊ ကခ်င္လူမ်ိဳးတို႔၏ မေနာတိုင္၊ ရွမ္းလူမ်ိဳးတို႔၏ ရွမ္းအိုးစည္၊ ႏွင့္ အျခား တိုင္းရင္းသားအားလုံး၏ ရုိးရာ သေကၤတမ်ား သည္ျမန္မာ ျပည္၏ သေကၤတမ်ား အျဖစ္ ၀င့္၀င့္၀ါ၀ါ ရပ္တည္ ႏိုင္မည္ျဖစ္ပါေၾကာင္း…….

ေယာ္ထုန္ (လားရွိဳး)

References: 
1. Hans-Hermann Hoppe. (1990). A Theory of Socialism and Capitalism. The Ludwig von Mises Institute’sStudies in Austrian Economics. Department of Economics University of Nevada, Las Vegas. 
2. Bruan, A. (2009). Gross National Happiness in Bhutan: A Living Example of an Alternative Approach to Progress. University of Pennsylvania. 
3. Williamson, J. (2004). The Washington Consensus as Policy Prescription for Development. 
4. Willis, K. (2005). Theories and Practices of Development. Routledge 270 Madison Ave, New York. 

No comments:

Post a Comment